وبلاگ فروشگاه اینترنتی پری‌نگار

Logo

اگزما پوستی چیست و به چه دلایلی ایجاد می‌شود

نوشته شده توسط پری نگار در 1402/7/28

اگزما وضعیتی است که باعث می شود پوست ملتهب، خارش، قرمز، ترک خورده و زبر شود. شایع ترین نوع اگزما درماتیت آتوپیک است که بیش از 30 میلیون نفر را فقط در آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد. اگزما می تواند در هر سنی ایجاد شود اما اغلب در دوران نوزادی یا کودکی شروع می شود. علل دقیق اگزما به طور کامل شناخته نشده است، اما شامل تعامل پیچیده ای از عوامل از جمله ژنتیک، عملکرد سیستم ایمنی، محرک های محیطی و نقص در سد پوستی است.

  • ژنتیک

    نقش مهمی ایفا می کند، زیرا اگزما معمولاً در افرادی از اعضای یک خانواده دیده می شود. کسانی که اعضای خانواده شان اگزما یا بیماری های مرتبط مانند آسم و تب یونجه دارند، بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند. ژن ها بر عملکرد صحیح سد پوست و نحوه واکنش سیستم ایمنی تاثیر می گذارند. فیلاگرین پروتئینی است که بر عملکرد سد پوستی تأثیر می گذارد و جهش در ژن کدکننده فیلاگرین به شدت با اگزما مرتبط است. سایر ژن های مرتبط با پاسخ التهابی سیستم ایمنی نیز خطر اگزما را افزایش می دهند.
  • سیستم ایمنی

    در افراد مبتلا به اگزما به طور غیر طبیعی واکنش نشان می دهد و مواد شیمیایی التهابی را آزاد می کند که باعث علائم اگزما می شود. هنگامی که سد پوستی در معرض خطر قرار می گیرد، ممکن است با پاسخ فعال بیشتری مواجه شوند. پوست بیماران اگزما فاقد چربی کافی برای حفظ رطوبت است و به مواد محرک، میکروب ها و آلرژن ها اجازه نفوذ می دهد. این سیستم ایمنی را تحریک می کند تا مواد شیمیایی التهابی را آزاد کند. آلرژن‌های محیطی مانند کنه‌های گرد و غبار، گرده و شوره می‌توانند به وجود آورنده و افزایش دهنده اگزما شوند.
  • استرس، تغییرات هورمونی، عفونت‌ها، صابون‌های خشن، شوینده‌ها، عطرها و آب و هوا

    نیز می‌توانند با تحریک پوست باعث ایجاد اگزما شوند. رطوبت کم علائم را تشدید می کند. میکروب‌هایی مانند استاف می‌توانند در ترک‌های سد پوستی جای گیرند و پوست را بیشتر عفونی و ملتهب کنند. در حالی که اگزمای دوران کودکی اغلب با افزایش سن بهبود می یابد، برخی از آنها تا بزرگسالی نیز علائم را تجربه می کنند. مراقبت مناسب از پوست و اجتناب از محرک ها می تواند به کنترل اگزما کمک کند.

# پوست

نظرات


نظرات شما